dinsdag 27 mei 2014

onderzoeksvraag


 

Invoeren/ uitproberen overlegstructuur zoals McKinsey (LeerKRACHT)

Doel: het versterken van het samen leren en het voldoen aan de vraag van het team om meer en inhoudelijk/ praktisch met elkaar te overleggen.

Wat doe ik: (schoolleider) plannen van de bijeenkomsten, aanstellen van een coach, verantwoording overdragen aan het team, structuur aangeven en overdragen, tijd en ruimte faciliteren.

Welk inzicht moet dit opleveren na 6 weken (evaluatie onderzoek):  

Hoofdvraag: levert de methode LeerKRACHT tijdswinst op voor leerkrachten in het PO.

Subvragen:
hoeveel tijd heb je besteed aan de methode Leerkracht
is er sprake van tijdswinst tov de voormalige overlegstructuur
Is de tijdswinst reëel
zo ja, hoe groot is de tijdswinst
is de tijdswinst gevoelsmatig
wat doet dit met jouw gevoel van werkdruk
(helpt leerkracht jou bij het leren van elkaar/ samen leren) evaluatievraag voor 2e fase

1 opmerking:

  1. Beste Sebastiaan S.

    Ik heb je opzet voor de interventie bekeken. Hieronder vind je een aantal vragen/opmerkingen bij je stuk.

    Feitelijk is het doel je van je onderzoek het optimaliseren van de overlegstructuur in je organisatie? Optimalisatie betekent in deze effectiever met elkaar overleggen en meer van elkaar leren? (> wanneer is een overlegstructuur optimaal en wat is het resultaat daar dan van?)

    Het is me op basis van je beschrijving nu niet duidelijk wat de methode McKinsey – project LeerKRACHT bij kan dragen aan het optimaliseren van de overlegstructuur, en ook niet wat de gevolgde werkwijze bij dit project in deze dan is (lees welke stappen worden er achtereenvolgens door wie en waarom gezet?)

    Feitelijk zeg je dat leerKRACHT een andere manier van overleggen kan zijn dan de huidige structuur. Dat moet je dan ook toelichten waarom dan en hoe dan?

    In je subvragen komen eigenlijk twee aspecten terug die ik in het bovenstaande argumentatie nog helemaal niet gezien heb: TIJDWINST (dus het effectief inrichten van de overlegstructuur, het mag niet te veel ‘tijd’ kosten) en ERVAREN WERKDRUK. Zijn dit dan de twee aspecten waarin je geïnteresseerd bent? Is dan optimalisatie niet eigenlijk (ervaren) effectiever werken? (en dus niet zo zeer meer van elkaar leren?) > dit dan ook niet benoemen!

    Roept bij mij wel de vraag op, wordt de huidige overlegstructuur nu als niet effectief ervaren (kost te veel tijd en mensen ervaren HIERDOOR werkdruk? Dat laatste is heel lastig vast te stellen!).

    Je hebt in mijn opinie nog wel een paar denkstappen te maken. Probeer heel precies te beschrijven wat je nu daadwerkelijk bedoeld. Dat maakt voor anderen (maar ook voor jezelf) kleine dingen meer inzichtelijk…

    BeantwoordenVerwijderen