Op t programma een lezing van Huib Quist over HRM in het algemeen en meer specifiek in het onderwijs. Ik vond mezelf zeer geïnteresseerd en geboeid terug in het leslokaal.
Vlot leidde Huib ons van Leithwood (de schoolleider heeft slechts indirect invloed op de resultaten via de leerkracht), langs de kern van HRM volgens F. Kluijtmans te weten: het plannen en beheersen van personeelsstromen, het motiveren en sturen en last but not least: het ontwikkelen van mens en organisatie. En dit volgens dezelfde Kluijtmans gebeurd op drie niveau's:
Piaget en Vygotsky kwamen even langs alvorens het schema van Ulrich te bespreken.
Kern was aldoor; hoe kunnen wij mensen ontwikkelen, laten groeien. Natuurlijk zijn er een aantal aspecten waar we ons bewust van moeten zijn. een van die aspecten is de belastbaarheid.
De belastbaarheid van mensen is afhankelijk van de levensfase waarin zij zich bevinden en van het vermogen om met de bijbehorende kenmerken om te gaan (coping)
Levensfasen van een leerkracht (vrij naar Quist 2014):
Startfase:
startende leerkracht (Uitproberen)
Spitsuurfase:
leerkracht met startend gezin (Uitvoeren)
Stabilisatiefase:
ervaren leerkracht (Uitbreiden)
Seniorfase:
seniorleerkracht (Uitdragen)
Prepensioenfase:
Pensioen in zicht (“Uitrollen”)
Allemaal zinvolle en zeer belangwekkende informatie die mij als blauwdenker natuurlijk aanspreken. Het hele interesante van de dag kwam 's middags.
Daniëlle zette ons aan het werk. Wat is je kennisbasis, hoe wil je die inzetten en WAAROM
Samen met Rene aan de slag gegaan en een heldere Mindmap gemaakt waar we heel tevreden over waren. Totdat Daniëlle ons de Waarom vraag stelde.
Inzicht verkregen vandaag:
HRM is een instrument om mensen te ontwikkelen en ik wil mensen helpen ontwikkelen opdat zij (nog) beter kunnen voldoen aan de leervraag van de leerlingen.
Blijf je altijd afvragen waarom je iets doet (Why) opdat je dicht bij je doel (visie) blijft.
Ik heb (weer) ervaren dat ik vooral een blauwdenker ben. Ik zit aan de organisatorische kant. Dit combineren met de gevoels/menskant is belangrijk, omdat mijn collega's zich eerder aan die kant van het spectrum bewegen.
Toegepast:
Gelijk bij terugkomst op school vanwege een teambespreking. De vraag lag voor of we met z'n allen deel wilden nemen aan een Workshop Teamspirit. Enkele collega's enthousiast, anderen gereserveerd. Door de waarom vraag te stellen kwamen we erachter dat het doel (what)) goed was en gedragen werd, maar de manier (how) kon niet op steun rekenen. Dus hebben we hiervoor een andere vorm gekozen die beter bij ons past. De reden om dit te doen (why) werd duidelijk. Wij willen samen aan teamspirit werken zodat we zelf (blijven) praktiseren wat we met onze kinderen willen bereiken.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten