maandag 7 april 2014

Voor de troepen uit lopen en het effect van De Remmende Voorsprong


In het kader van saboteren kan je leren mochten wij (studenten MLE) een aantal sabotage technieken verbeelden die zonder enige schroom in elke (onderwijs)organisatie uitgevoerd kunnen worden. Het saboteren van de ontwikkeling van de organisatie komt overal voor en wordt op veel plaatsen ervaren

Al bij het krijgen van de opdracht bleek dat sabotage technieken niet aangeleerd hoeven te worden. Zonder lang na te hoeven denken werden tal van technieken en methodieken geopperd en benoemd. Hieronder de verbeelding van een van de sabotage technieken;

Voor de troepen uitlopen!

Het voor de troepen uitlopen is iets wat menig (school)leider herkent, maar zich misschien niet altijd van bewust is. Ter illustratie; Met het doel duidelijk voor ogen wordt in het MT, op initiatief van de schoolleider, een traject uitgezet. Natuurlijk worden doel en traject gedeeld met het team. Het traject wordt in de aanvangsfase zelfs aangepast. De schoolleider is immers niet doof voor de mening van zijn team als blijkt men vind dat het traject van A naar Beter bij voorkeur via C (Consensus en Commitment) loopt.

Allez, men kan van start en zo gezegd zo gedaan. Er wordt bij A begonnen en aangekomen bij C blijkt niet iedereen het tempo te kunnen bijhouden. En dat terwijl de schoolleider nog zo z'n best heeft gedaan om de weg te plaveien. Hij loopt voor zijn troepen uit met het risico ze te verliezen.

Blijft de (school)leider voor zijn troepen uitlopen, dan ontstaat er bij zijn teamleden minder motivatie, minder betrokkenheid en minder commitment. Het lukt immers niet om de leider bij te houden. Het tempo van ontwikkeling van het team wordt minder. Daar waar de voorsprong van de leider in de beginfase motiverend werkte, heeft de voorsprong van de leider nu een tegengesteld effect. En zie daar De Remmende Voorsprong.

Wat de schoolleider zich niet heeft gerealiseerd is dat hij een voorsprong op zijn team heeft omdat hij zich al veel langer met het traject en het doel bezig houdt. Hij zal daarom heel bewust kleine stapjes moeten nemen en zich er iedere keer van vergewissen of zijn teamleden nog op het goede spoor zitten en of ook voor hen doel en richting nog helder en duidelijk zijn. Tempo vasthouden of zelfs versnellen is goed, maar alleen wanneer de anderen "het wiel kan houden".

Op ons plaatje is het duidelijk. De leider is zijn team nog net niet kwijt, maar het is zaak dat hij even halt houdt om hen te laten recupereren.