woensdag 16 oktober 2013

studie en Mc kinsey

Er gaat iets mis. Vorige week woensdag, zoals beloofd de artikelen en de website van McKinsey en LeerKRACHT op gezocht en op m'n blog geplaatst. Blijkt er vandaag niets op te staan. Niets aan te doen en gelukkig heeft Teun iets in de dropdoos gezet.

Mijn ervaring met leerKRACHT en het onderzoek van McKinsey: Zij maken werk van een aantal bevindingen die anderen ook doen. Leerkrachten blijven graag dicht bij de praktijk en zijn daarbij professional genoeg (Weggeman en Leightwood) om met en van elkaar te leren. De wijze van implementeren is niet vluchtig en maakt verbinding met de dagelijkse praktijk van de professional. Een lastigere taak is dar weggelegd voor de leidinggevende. Het vraagt een strakke planning en bewust ruimte maken voor en op de werkvloer (ook Weggeman pleit hiervoor).
Nog belangrijker: zijn de aanwezige schoolleider, bovenschoolsdirecteur en bestuurder wel de geschikte persoon om dit proces te begeleiden. LeerKRACHT vraagt om actieve participatie van de groep. Niet alleen in materiaal en middelen, maar ook in tijd, betrokkenheid en participatie.

Het participeren in LeerKRACHT mijs inziens verder. Je bent op een aantal vlakken bezig om het onderwijs op de school te verbeteren. Echter is dit direct meetbaar in resultaten/ opbrengsten. Ik ben bang van niet. LeerKRACHT richt zich vooral op ontwikkeling &beoordeling [structuur, cultuur en mensen] (Knoster). Hoewel het samen doelen stellen een prominent onderdeel is van de werkwijze, wil dit niet zeggen dat een team deze doelen ook aan opbrengsten zal koppelen.
Ik twijfel er niet aan dat op lange termijn zal de opbrengsten zullen verbeteren. Het is dan wel van belang dat er gestart wordt wanneer de opbrengsten geen probleem vormen. Zodat er ruimte is voor terugval in opbrengsten. Want Leightwood garandeerd dat je bij onderwijsinnovatie hier voor korte of langere tijd mee te maken krijgt.

Sta ik daarom negatief tegenover McKinsey en LeerKRACHT. Neen! Zeker niet. Ik omarm deze wijze van werken met beide armen en doe mijn best om mijn team ook te enthousiasmeren. Ondertussen zoek ik uit of ik (ondanks of dankzij mijn enthousiasme) een geschikte schoolleider ben om dit proces tot een succes te maken op mijn school.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten